Přednášející konference 2025
PŘEDNÁŠKY A WORKSHOPY
Markéta Mylková & Karel Handlíř - Rozvoj všech žáků v heterogenní třídě
Každá třída je unikátní směsicí různých schopností, zájmů a potřeb žáků. Ve workshopu se společně zamyslíme, jak zajistit, aby se všichni žáci mohli rozvíjet. Uvedeme některé praktické strategie a osvědčené metody, jak se třídou efektivně pracovat. V roli žáka si aktivně prožijete kousek vyučovací hodiny. Nabídneme vám prostor pro vzájemné sdílení zkušeností, hledání inspirací, jak s heterogenní třídou pracovat, aby každý žák našel místo. ZŠ, SŠ.
Mgr. Markéta Mylková je učitelka na druhém stupni základní školy. Věří, že “každý žák má svou šanci - stačí ho podpořit a můžeme růst společně.” Díky matematice může dětem zvyšovat sebevědomí, učí je přemýšlet, plánovat, ptát se, spolupracovat. Sleduje, jak se mladí lidé proměňují, inspiruje ji jejich rozvoj a pokrok. Sleduje, jaký dopad má učení na žáky. Součástí cílů jejich hodin jsou čtenářské a pisatelské výstupy. Věří, že vlastním učením, hledáním příležitostí a sdílením lze podporovat kvalitu vzdělávání.
Mgr. Karel Handlíř vede ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí 17. S týmem naplňuje společnou vizi: Chceme být školou, kterou mají žáci, učitelé i rodiče rádi, a kde se všichni učí, jak nejlépe dovedou. S pedagogy se cíleně věnuje postupnému zlepšování klimatu školy a vztahům učitel - žák - rodič, rozvoji matematické, kritické a čtenářské gramotnosti prostřednictvím konstruktivistických metod výuky, rozvoji proinkluzivní výuky. Věří, že nové výzvy nás posilují a školám umožňují se rychleji zlepšovat.
Michal Černý - Informace o plánované změně hodnocení v prvním a druhém ročníku ZŠ: Proč, jak, kdy
Přednáška je určena především učitelům 1. stupně ZŠ. Již brzy (pravděpodobně od září 2027, resp. 2028) nebude možné žáky v 1. a 2. ročníku známkovat. Vystoupení by mělo vysvětlit důvody, které k tomuto rozhodnutí vedly, čím bude možné známky nahradit a s jakou podporou budou moci učitelé při této změně počítat.
PaedDr. Michal Černý původně vystudoval učitelství pro 1. stupeň ZŠ, ale skoro 35 let učil především matematiku na druhém stupni. 28 let byl ředitelem spádové základní školy, ve které spolu se svým týmem mimo jiné úspěšně zavedl slovní hodnocení v 1 a 2. ročníku. Byl aktivním členem Asociace ředitelů ZŠ, kterou krátkou dobu také vedl. Od roku 2021 je ředitelem odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT.
Ondřej Šteffl - Cíle vzdělávání v éře umělé inteligence
Co skutečně budou potřebovat dnešní žáci, až dospějí do světa rozvinuté umělé inteligence. A proč je tak těžké o tom přemýšlet. Během workshopu si vyzkoušíte, jak se dá přemýšlet o budoucnosti, jak to dělat s žáky, jak se rozhodovat, co žáky učit a jak vám AI může pomoci analyzovat a shrnout odpovědi. Tento workshop je určen pro každého, kdo bude žít v budoucnosti.
Ondřej Šteffl je zakladatel a ředitel společnosti Scio. Ta v roce 2015 otevřela první ScioŠkolu. Od září 2024 již funguje po celé republice dvacet dva ScioŠkol z toho čtyři střední a dvě Expediční (týden expedice + 3 týdny online). Cílem ScioŠkol je připravit děti pro spokojený a plnohodnotný život v polovině 21. století. Absolvoval MFF UK a je kandidátem věd ze sociologie. V roce 1990 založil první soukromou školu u nás - PORG. Na řízení společnosti Scio se dnes podílí jen koncepčně a jako vizionář.
Štěpánka Nováková - Paměť - Pozornost - Motivace - Stres
Proč mají žáci občas "okno"? Jak zvládnout stres ve třídě? A hlavně – jak udržet jejich pozornost déle, než trvá průměrné TikTokové video? Na tyto i další palčivé otázky najdeme odpovědi během interaktivní přednášky. Ta je vytvořena na míru učitelům žáků středních škol, druhého stupně základních škol - zkrátka těm, kteří tráví nejvíce času se smartphonem v ruce. Přijďte si pro praktické tipy a sdílení inspirace a nových pohledů na výuku v digitální době. Přednáška je určena pro učitele ZŠ a SŠ.
Štěpánka Nováková - Angličtina: jazyk kmene teenagerů
Jak na výuku angličtiny, která skutečně zaujme? V praktickém workshopu společně vytvoříme banku aktivit, které vám pomohou překonat úskalí spojená se stresem, pamětí, pozorností a motivací žáků, a přinesou do hodin více klidu a efektivity. Přijďte načerpat a sdílet inspiraci a odneste si konkrétní nápady pro vaši výuku.
Mgr. Štěpánka Nováková je zakladatelka projektu CUPPA LANGUAGE a učitelka na SŠIE Delta v Pardubicích. Již 15 let se věnuje jazykovému vzdělávání pod heslem "Chyba je kámoš". Je také spoluautorka několika učebnic vydaných pod nakladatelstvím TakTik. Hlavní pedagogický cíl? Vyžehlit komunikační šumy a naučit studenty mluvit tak, aby si ve světě lépe rozuměli – ať už anglicky, německy, nebo “jen” lidsky.
Radko Sáblík - Učit jde i jinak
Přednáška představí koncepci Smíchovské SPŠ a gymnázia. Pokud chce být uchazeč přijat, musí poslat portfolio, motivační dopis, absolvovat testy CERMAT, školní testy a osobní pohovor. Převis zájemců je tří až pětinásobný. Studenti mají kombinovanou výuku, 4 dny prezenčně a 1 den samostudia. Využívá se vrstevnické učení. Studenti se zapojují do chodu školy, jednají se sociálními partnery, vedou pracovní týmy. Často pak zapomínají odcházet a stávají se z nich spolupracující absolventi. Mnozí hned po maturitě začínají učit.
Radko Sáblík - Zeptejte se jich sami
Studenti Smíchovské SPŠ a gymnázia se účastní kulatých stolů k vizím školy, pořádají své akce, přicházejí se svými vlastními projekty, vzdělávají žáky a učitele na základních školách, mají částečné úvazky či dohody o provedení práce na škole. Učí se sami učit, kriticky a informaticky myslet, pracovat s časem a prioritami. Jsou příkladem dobré praxe. Pojďte si na tento diskusní workshop popovídat s těmi, kdo se vzdělávají jinak, mají vysokou míru vnitřní motivace a přijímají zodpovědnost za své vzdělávání.
Ing. Radko Sáblík je 22 let ředitelem Smíchovské SPŠ a gymnázia, na níž se snaží realizovat vzdělávání pro 21. století. Za to je mnohými označován za vizionáře. On sám se nad tím usmívá, neboť tvrdí, že někteří o něm sice říkají, že je vizionář, ale myslí blázen. Výsledky studentů, vysoký zájem o školu, vysoké zapojení studentů a absolventů do chodu školy, však ukazuje na správnost jím zvolené cesty. Z 82 učitelů je 46 absolventů školy ve věku 19 až 27 let, k tomu učí i dva studenti vyšších ročníků.
Kateřina Švermová - Proč jsem opustila soutěžení ve škole
Co se s dětmi děje, když mezi sebou soutěží? A učí se při tom opravdu něco? V této přednášce společně prozkoumáme alternativní způsoby aktivizace a motivace dětí, které respektují principy fungování jejich mozku. U toho budeme mít neustále na zřeteli, že naším hlavním cílem není děti zabavit, ale něco je naučit. Přednáška je vhodná především pro pedagogy II. stupně ZŠ a SŠ.
Ing. Kateřina Švermová je učitelka angličtiny a mediální výchovy na gymnáziu. Vzdělávání se věnuje i skrze projekt Tři učitelky, který spoluzaložila. V jeho rámci nahrává podcast o praktických i teoretických tématech ze školství. Epizody vychází každých čtrnáct dní. Mimo to vede také podpůrné skupiny pro učitele ze všech koutů republiky a přednáší na školách pro ostatní učitele.
Jaroslav Švamberk - GDPR pro učitele a ředitele škol
Jaké jsou časté omyly a jaká je realita v ochraně osobních údajů na MŠ a ZŠ? Přednáška se zaměří na GDPR z pohledu učitelů a ředitelů – představí praktické postupy, vysvětlí nezbytné povinnosti a pomůže rozeznat mýty od faktů. Účastníci získají návod, jak s daty žáků nakládat bezpečně, odpovědně a v souladu se zákonem.
JUDr. Ing. Jaroslav Švamberk ochranu osobních údajů řeší jako respektovaný právník. Bezmála dvacet let provozuje vyhlášenou malou pekárnu. Příležitostně vyučuje na střední škole matematiku, dějepis či občanskou nauku. Jako certifikovaný proutkař dokáže nalézt (nejen) pramen spodní vody. Před třiceti lety založil úspěšnou IT firmu.
Tereza Kottová - Škola, která dává smysl
Workshop je určen především učitelům I. a II. stupně ZŠ. Společně se budeme zamýšlet na tím, proč mnoho žáků vnímá školu a život jako dvě oddělené věci, co konkrétně ve výuce může pomoci, abychom život přenesli do škol a žáci tak lépe vnímali užitečnost a smysluplnost času, který ve škole tráví.
Mgr. Tereza Kottová vyučuje na ZŠ Vlásenický dvůr, na PedF UK v Praze, lektoruje semináře pro učitele, studuje Ph.D., v rámci kterého se věnuje formativnímu hodnocení v matematice. Je finalistkou ocenění Global Teacher Prize 2024. Snaží se ve výuce na základní i vysoké škole vytvářet prostředí podporující důvěru, otevřenost, komunikaci a bezpečí. Přála by si, aby před dětmi, které jsou dnes ve školách, stáli takoví dospělí, jakými by se žáci rádi jednou sami stali.
Zuzana Demlová - Kam se poděla motivace dětí?
Zaujmout, stimulovat, povzbudit, aktivovat, podněcovat, přesvědčovat. Tyto pojmy naznačují jednosměrnou aktivitu, a to od dospělého k dětem. My dospělí a vyučující někdy vnímáme motivaci dětí jako svůj úkol. Míváme pocit, že je potřeba naplnit vyučování a volné chvíle dětí sérií aktivit. Takové postupy mohou vést děti paradoxně k pasivitě a nás dospělé přetěžují. Můžeme se ocitnout dokonce v roli, kdy bojujeme se skupinou: přemlouváme, nutíme, vyhrožujeme nebo manipulujeme. Jak z toho ven? To společně probereme na této přednášce.
Zuzana Demlová - Jak se starat o vlastní zvědavost
V tomto workshopu se podíváme na principy a podmínky, které nám pomohou kontinuálně rozvíjet vnitřní motivaci dětí. Na cesty, kdy motivaci nehledáme za děti, ale s dětmi. Nebudeme si namlouvat, že pohánět motor vlastní motivace je úplně jednoduchou disciplínou. Výhodou ovšem je, že můžeme začít postupně a s jakoukoliv třídou.
MgA. Zuzana Demlová působí mezioborově v oblastech umění, vzdělávání a komunity aktuálně v Muzeu a Zámku ve Žďáru n.S. Jako manažerka, lektorka či metodička rozvíjí projekty zaměřené na kreativní učení a participaci dětí např. projekty Jihlava mi není fu©k! nebo Dětský Think Tank. Stála u zrodu platformy Jihlava vzdělává kulturou v Jihlavě nebo celorepublikové Platformy pro kreativní učení uMĚNÍM. Napsala knihu pro děti, jež byla oceněna v soutěži Zlatá stuha 2019 – Pohádky o kolečkách a nekonečnu.
Dominika Pudilová & Jana Laurová - Klokanovy školky: Inovace a podpora v diagnostice a předškolní pedagogice
Tato přednáška představí inovativní produkty a služby, které podporují pedagogické procesy v mateřských školách a na I. stupni základních škol. Účastníci se seznámí s pomůckami jako Klokanův kufr a Klokanovy kapsy, které jsou zaměřeny na diagnostiku a efektivní podporu rozvoje dětí. Dále budou představeny naše vzdělávací kurzy pro pedagogy a novinky v oblasti aplikací pro snadnou práci s diagnostickými nástroji. Prezentace je určena pedagogům MŠ a I. stupně ZŠ.
Dominika Pudilová & Jana Laurová - Diagnostika a podpora rozvoje dětí s Klokaními pomůckami
Přijďte si osobně vyzkoušet diagnostické a intervenční pomůcky, které pomáhají pedagogům efektivně podporovat rozvoj dětí. V rámci workshopu si učitelé vyzkouší konkrétní úkoly z pomůcek Klokanův kufr a Klokanovy kapsy, vyhodnotí výsledky a zaznamenají je do diagnostického záznamu. Tento komplexní systém nabízí nástroje pro efektivní diagnostiku a sledování pokroku dětí, které lze snadno integrovat do každodenní praxe ve školkách a školách.
Mgr. Dominika Pudilová působí v organizaci Lužánky – středisko volného času Brno, která je lídrem nejen v oblasti volnočasových aktivit. Věnuje se koordinaci sítě mateřských škol "Klokanovy školky", která propojuje školy a poskytuje podporu pedagogům v jejich vzdělávacích procesech. Organizuje kurzy a workshopy, vytváří vzdělávací materiály a řídí tým pro vývoj inovativní mobilní aplikace. Její práce se zaměřuje na sdílení know-how a podporu kvality předškolního vzdělávání.
Mgr. Bc. Jana Laurová má bohaté zkušenosti s koordinací projektů a řízením týmů, včetně realizace projektů ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví SR. V současnosti se zaměřuje na distribuci a výrobu pomůcek Klokanův kufr a Klokanovy kapsy, přičemž připravuje jejich expanze na Slovensko. Je důležitou součástí týmu Klokanových školek v organizaci Lužánky – středisko volného času Brno.
Tereza Náplavová Semrádová - Projekt Ergonomie do škol
Tato přednáška představí projekt Ergonomie do škol. Její náplní bude ukázat nejčastější rizika dlouhodobého sezení, které se promítá i do volného času žáků a studentů na základních i středních školách. Prostřednictvím jednoduchých cviků a zásad správného držení těla jim můžeme pomoci osvojit si dovednosti, jež přispívají k prevenci bolestí zad a podpoře zdraví.
Mgr. Tereza Náplavová Semrádová, DiS. je hlavní manažerkou projektu Ergonomie do škol, pohybovým terapeutem a Specialistou v ergonomii. Věnuje se osvětě o negativních důsledcích dlouhodobého sezení, které se stále více promítá i do volného času a zábavy žáků. Svými preventivními programy učí předcházet bolestem zad, podporuje zdravé držení těla a vede studenty k aktivnímu, zdraví prospívajícímu životnímu stylu.
Eva Spáčilová & Tomáš Hrnčíř - Talent jako budoucnost národa
Zlatý oříšek je soutěž pro nadané a aktivní děti České republiky ve věku 6 – 14 let všech oborů, s více než pětadvacetiletou tradicí. Vědci, sportovci i výtvarníci – na stupínku vítězů každoročně stane sedm dětských laureátů, kteří kromě trofeje získají i finanční odměnu. Nadační fond Zlatý oříšek na soutěž navazuje dalšími pilíři podpory, aby děti svůj talent a činnost mohly rozvíjet dále. V přednášce bude netradičně představena Soutěž Zlatý oříšek a téma podpory talentu očima laureáta a ředitelky Nadačního fondu.
Mgr. Eva Spáčilová v nadaci působí třetím rokem, kde aktivně hledá nové aktivity a formy pomoci pro nadané děti a šíří myšlenku důležitosti podpory talentu pro celou společnost. Původem novinářka se zkušenostmi z tištěných médií i rozhlasu, 19 let pracovala v kulturní redakci Zpravodajství České televize. Celoživotně má ráda nové výzvy, touhu učit se a posouvat dál své dovednosti, obohacovat se novými zkušenostmi a motivovat ostatní. Veřejnoprávní etika ji nasměrovala právě do Zlatého oříšku.
Tomáš Hrnčíř je mladý moderátor, reportér, laureát Zlatého oříšku 2024, Top Student roku 2024 v kategorii ZŠ za mimoškolní aktivity. Zpovídá lékaře, vědce i umělce, na svém kontě má přes 140 rozhovorů, 130 natočených reportáží a mnoho odmoderovaných akcí. První rozhovor natočil ve svých osmi letech. Svojí tvorbou chce veřejnosti představovat zajímavé osobnosti a jejich zkušenosti, názory i zajímavosti napříč obory, a také inspirovat. Zajímá se o aktuální dění, sport i dějiny.
Vladimír Slezák - Cesta k excelenci: Systém podpory nadání na gymnáziu
Přednáška popisuje příklad dobré praxe na střední škole zaměřený na péči o nadané žáky. Ve spolupráci ředitele školy a koordinátora péče o talenty vznikl ucelený dokument, který nese název z titulku a který je přílohou školního vzdělávacího programu. Popisuje veškeré aspekty péče o talentované žáky v dané škole, od jejich identifikace přes přehled aktivit k podpoře rozvoje jejich nadání až po motivační program a velmi inovativní program na podporu talentovaných a aktivních žáků.
RNDr. Vladimír Slezák, Ph.D. je ředitel Gymnázia Hranice, moderní a inovativní vzdělávací instituce 21. století, která se nebojí změn a která nabízí vzdělávání pro budoucnost, vzdělávání na míru a vzdělávání v bezpečném a přátelském prostředí. Studenty bereme jako skutečné partnery ve vzdělávání, kteří za něj přebírají více zodpovědnosti, a dáváme jim maximální prostor pro jejich vlastní aktivity, nápady a projekty. Výuka je postavena na rozvoji talentu a vlastního potenciálu každého studenta, je diferencovaná a individualizovaná.
Martina Hezká & Helena Zitková - Triády jako součást smysluplného hodnocení
Konzultace ve formě dítě–rodič–učitel, tzv. triády, na kterých dítě na základě vlastního sebehodnocení seznamuje rodiče s procesem a výsledky svého učení, považujeme za důležitou součást smysluplného hodnocení a také za velmi důležitý prvek spolupráce mezi školou a rodiči. Tento zážitkový workshop představí inspirativní způsob jejich vedení a implementace do praxe.
Mgr. Martina Hezká je učitelka na prvním stupni základní školy. Již několik let spolupracuje s Katedrou anglistiky a amerikanistiky na Univerzitě Pardubice jako mentor odborných praxí budoucích učitelů anglického jazyka a zároveň je lektorkou kurzů dalšího vzdělávání učitelů v oblasti inovativních metod. Je semifinalistkou GTP z roku 2022 a 2023, spoluautorkou odborných článků pro pedagogy a aktivně se jako přednášející účastní konferencí pro učitele.
Mgr. Helena Zitková, Ph.D. se profesně zabývá kvalitou vzdělávání ve školách, osobnostně-sociálním rozvojem a didaktikou anglického jazyka. Má zkušenosti jako učitelka na základní i střední škole a v současné době působí na VŠ, kde připravuje budoucí učitele angličtiny na jejich profesní dráhu. Působí také jako lektor dalšího vzdělávání učitelů. Je spoluautorkou knihy Připravte děti na život - Rozvoj soft skills pro každého, a mnoha dalších odborných článků a publikací. Je programovou ředitelkou konferencí Vzdělání pro budoucnost. V roce 2023 založila osvětový web Co nevíte o škole.
Eva Kloudová & Josef Roušar - CKP ŠKPN: Další užitečná zkratka ve školství
Proč? Školní koordinátor podpory nadání se stará o nadané žáky ve škole. Kdo se postará o něho? No přece my! Centrum kolegiální podpory školních koordinátorů podpory nadání! V čem? Ve sdílení dobré praxe a kolegiálním poradenství! Sdílený úspěch - dvojnásobný úspěch, sdílený problém - poloviční problém. Necháme Vás nahlédnout pod pokličku našeho CKP. Že zatím nemáte školního koordinátora podpory nadání? Nevadí! I to se dá snadno vyřešit na našem workshopu.
Mgr. Eva Kloudová v současnosti pracuje jako učitelka, výchovná poradkyně a koordinátorka podpory nadání na Základní škole v Chrasti. V rámci projektu Synapse lektoruje a působí jako mentor a konzultant vyvážené inkluze na základních školách v Pardubickém kraji.
Mgr. Bc. Josef Roušar pracuje jako středoškolský učitel na stavební škole ve Vysokém Mýtě. Vede organizace AFREŠ, z.s. a projekt Synapse, kde působí jako lektor a mentor škol - konzultant vyvážené inkluze a věnuje se advokační činnosti. V NPI ČR pracuje na pozici krajského koordinátora podpory nadání pro Pardubický kraj.
Josef Meszáros - Didaktika budoucnosti: AI a robotika ve výuce
V této přednášce budou představeny dva inovativní projekty: "Google Master" pro 9. ročník a tercie, kde žáci rozvíjejí digitální kompetence a týmovou spolupráci prostřednictvím Google Workspace, a AI. "Lego Robot" pro 5. ročník, který přibližuje základy AI a strojového učení skrze práci s Lego roboty, včetně senzorů a vlastní stavby. Učitelé i žáci využívají AI, seznámí se se základy AI a jejím praktickým využitím. Oba projekty podporují kreativitu, technické dovednosti a schopnost prezentovat výsledky. Určeno pro ZŠ i SŠ.
Josef Meszáros je učitel informatiky s více než třicetiletou praxí, působí na Gymnáziu Na Pražačce a ZŠ Pražačka jako metodik ICT. Specializuje se na integraci moderních výukových metod, jako je projektové a vrstevnické vyučování, do výuky informatiky a dalších oborů. Rozvíjí u žáků kreativitu, týmovou spolupráci a praktické dovednosti. Motivuje je k řešení reálných problémů, aby se uplatnili na trhu práce. Do výuky implementuje nové technologie - 3D tisk, AI a Lego robotiku.
Veronika Novotná - Knihy nepatří do polic, ale do ruky
V interaktivním workshopu se seznámíte s využitím jak beletristických, tak naučných knih k zapojení při výuce v MŠ i ZŠ na obou stupních. Vyzkoušíte si několik aktivizačních metod z programu kritického myšlení a zároveň i netradiční dílnu čtení jak pro čtenáře, tak pro nečtenáře. Představíme si také několik knižních tipů, které se dají využívat v třídnických hodinách pro otvírání různých témat.
Veronika Novotná lektoruje kurzy a workshopy pro děti i dospělé, kde uplatňuje své zkušenosti z několikaleté praxe ve školství. Aplikuje inovativní vzdělávací principy jako Montessori pedagogiku, hodnotové vzdělávání, program Začít spolu, učíme se venku, vzdělání ke ctnostem, kritické myšlení a přístup respektovat a být respektován. Nedílnou součástí je její zaměření na wellbeing a duševní psychohygienu. Věnuje se propagaci čtenářství a kvalitních dětských knih jak směrem k dětem, tak k pedagogům.
Michal Heczko - Rozvoj digitálních kompetencí v matematice
Workshop je určen zejména pro učitele matematiky 2. stupně základních škol a středních škol. Digitální kompetence je téma, které přišlo s tzv. malou revizí RVP, kde vznikla nutnost zařadit využití ICT do ostatních předmětů. Účastníci se seznámí s možnostmi rozvoje digitálních kompetencí v různých oblastech matematiky. Nebude se jednat jen o nástroje pro učitele, ale i nástroje pro aktivní zapojení studentů. Všechny uvedené aplikace si účastníci budou moci vyzkoušet i na praktických ukázkách.
Ing. Michal Heczko, MBA, LL.M. je zástupce ředitele na Gymnáziu a Jazykové škole ve Zlíně, kde působí také jako učitel matematiky. Kromě výuky na škole je předsedou Národního kabinetu matematiky a informatiky v rámci projektu IPS Kurikulum NPI ČR a předsedou zlínské pobočky JČMF. Kromě výuky se věnuje lektorské činnosti v oblasti matematické a digitální gramotnosti. Na škole se věnuje také projektům Erasmus+ a ve volném čase cestování. Zkušenosti ze zahraničí se snaží přenést nejen do své výuky, ale i do lektorské činnosti.
Egle Havrdová - Jak metodika Dobrý začátek podporuje sebedůvěru učitelů
Přednáška představí, jak metodika rozvoje socioemočních dovedností dětí předškolního věku (Dobrý začátek) podporuje sebedůvěru učitelů. Účastníci se seznámí s přístupy, které pomáhají dětem rozvíjet dovednosti, jako je řešení problémů, předcházení konfliktům, navazování přátelství a práce s emocemi. Důraz bude kladen na to, jak tyto strategie zároveň posilují jistotu učitelů při práci s dětmi, zlepšují třídní klima a přispívají k profesnímu rozvoji pedagogů. Přednáška je určena zejména pro učitele MŠ a prvního stupně ZŠ.
Egle Havrdová, Ph.D. získala doktorský titul na Katedře veřejné a sociální politiky Univerzity Karlovy v Praze. Působila na řadě českých i zahraničních univerzit, prezentovala na mnoha zahraničních konferencích (např. na Cambridge University či na Johns Hopkins University a Havighurst Center na Miami University v USA). Její výzkumný zájem zahrnuje komparativní politiku prevence kriminality, strategie sociální intervence na místní úrovni, implementaci a hodnocení vzdělávacích programů.
Petr Liška - Rozvoj finanční gramotnosti a podnikavosti formou deskové hry Cesta životem
Workshop je zaměřený na finanční gramotnost a rozvoj podnikavosti pomocí deskové hry Cesta životem. Je určený pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele středních škol. Během 90 minut si projdeme pravidla a hru si přímo zahrajeme, aby účastníci vlastním zážitkem viděli potenciál pro výuku podnikavosti a finanční gramotnosti. Na závěr si projdeme různé modifikace této hry a připojíme pár tipů pro využití ve výuce.
Ing. Mgr. Petr Liška je podnikatel, učitel, školitel a metodik finančního vzdělávání s více než 10 lety praxe. Ve školách realizuje především workshopy zaměřené na finanční gramotnost. Je zakladatelem a jednatelem firmy Fox Games, která se zabývá vývojem vzdělávacích deskových her, které se využívají ve výuce na základních a středních školách, a autorem deskové hry Cesta životem, která se zaměřuje na rozvoj podnikavosti u žáků.
Jarmila Klaudysová - Jak na rozvoj měkkých dovedností na 2. stupni
Během ochutnávky na tomto workshopu se dozvíte, jak metodika Skills Builder rozvíjí měkké dovednosti, s čím vším pedagogům pomáhá, jak využít metodický portál Skills Builder na maximum a první kroky, jak začít s metodikou pracovat.
Mgr. Jarmila Klaudysová vystudovala Pedagogickou fakultu obor Učitelství pro 1. stupeň. Učí na 1. i 2. stupni ZŠ Vorlina Vlašim. Dlouhodobě se soustředí ve své výuce na rozvoj měkkých dovedností žáků a vede workshopy zaměřené na klíčové kompetence pedagogů. Je lektorkou programu Skills Builder Akcelerátor pro ZŠ, který školám pomáhá vytvářet celoškolní strategie pro systematický a dlouhodobý rozvoj měkkých dovedností.
Tomáš Jireček - Já a …
Název “Já a …” je narážka na princip improvizace, který se jmenuje: “ano a…” Zároveň jde o informaci, že ve workshopu se budeme zabývat vztahy, které jsou pro učitele podle mě zásadní. Náš společný čas bude představení série kurzů, které vedu v různých školách. Podíváme na vztah já a moje pracovní role, já a někdo jiný, já a skupina. Bude to letem světem, ale i tak si užijete něco málo improvizačních her a technik, které mohou osvěžit něco tak důležitého v době po Covidu jako jsou vztahy.
Mgr. Tomáš Jireček, DiS. miluje improvizaci a zkoumá ji z mnoha úhlů pohledu. Kouká na ni jako lektor. Učí tak soft skills a vede teambuildingy ve firmách, organizacích, školách i otevřených kurzech. Dále improvizaci zkoumá jako dramaterapeut. I jako performer. Takže někdy hraje, jindy vypráví a ještě jindy básní. Všechno to má moc rád.
Markéta Schejbalová - Využití relaxace pro děti
Tento workshop je určený průvodcům a učitelům dětí z MŠ a I. stupně ZŠ. Základní teoretické informace budou propojeny s vlastním prožitkem a inspirací pro relaxační aktivity. Vyzkoušíme si účinné dechové techniky, ponoříme se do vnitřního světa svého těla a mysli, zaposloucháme se do zvuků hudebních nástrojů a hlasu. Bude prostor i pro případné dotazy.
Markéta Schejbalová - Zvuková relaxační lázeň s gongy
Po krátkém představení gongů a jejich účinků pro tělo, mysl a psychiku, budete moci zažít zvukovou relaxační lázeň s gongy. Jen se pohodlně usadíte a necháte se unášet zvukovými vlnami gongů a doprovodnými zvuky dalších hudebních nástrojů. Můžete si i přinést vlastní podložku, deku a polštářek a ponořit se do relaxační lázně naplno.
Mgr. Markéta Schejbalová je spíše než učitelkou průvodkyní dětí i dospělých. Ráda inspiruje druhé a nechává se inspirovat. Věří, že každý okamžik je příležitostí k růstu. Děti učí poznávat sebe a druhé, odvaze přijímat výzvy, radovat se z maličkostí a objevovat svět všemi smysly. Příroda je pro ni místem klidu a propojením se životem. Praktikuje jógu, kterou vnímá jako cestu k vědomému životu, harmonii těla, mysli a duše. Věnuje se zvukovým lázním s gongy a jinými nástroji. Miluje hudbu, pohyb, život i nicnedělání.
Patrik Vaněk - Únikové hry online, ve třídě i na školním pozemku
Workshop představuje inovativní přístup k výuce prostřednictvím zážitkového učení. Účastníci se seznámí s únikovými hrami jako efektivní metodou, kterou mohou pedagogové snadno implementovat do svého vyučování. Během workshopu si vyzkouší interaktivní hru a získají základní znalosti o její tvorbě a realizaci. Cílem je podpořit kreativitu a spolupráci žáků a studentů, a ukázat, jak únikové hry mohou obohatit vzdělávací proces v různých prostředích, ať už online, ve třídě či venku.
Mgr. Patrik Vaněk je učitelem a ICT metodikem na 16. ZŠ v Plzni, kde se věnuje výuce informatiky, fyziky a robotiky. Je také zkušeným lektorem s vášní pro únikové hry, které nejen tvoří, ale i úspěšně integruje do vzdělávacího procesu. Je autorem portálů unikovkyveskole.cz a canvaveskole.com, kde sdílí nápady a triky pro inovativní výuku. Ve volném čase se jako předseda plzeňského dodgeballového týmu podílí na rozvoji tohoto sportu v západních Čechách.
Irena Matušková - Gamebook: kreativní psaní, které děti chytí
Gamebooky děti rády čtou, ale co kdyby je zkusily samy psát? Máme vyzkoušeno, že je to možné už od 1. stupně ZŠ. Na této přednášce si představíme různé metody, jak děti provést cestou od prvotního nápadu až po hotovou knihu. Získáte konkrétní tipy, jak efektivně organizovat práci, překonávat nejčastější úskalí a motivovat děti k tvůrčímu psaní. Součástí budou také praktické ukázky online nástrojů, které celý proces mohou usnadnit. Přijďte se inspirovat, jak probudit v dětech kreativitu a chuť tvořit.
Mgr. Irena Matušková je pedagog Centra nadání při ZŠ Didaktis, koordinátor péče o nadané, garant Klubu nadaných dětí a lektor kroužků se zaměřením na podporu nadaných žáků. Spolupracuje na vzdělávacích projektech, vede semináře zaměřené na sdílení dobré praxe v oblasti podpory nadaných žáků na 1. stupni ZŠ. Je spoluautorkou učebnice Koumák pro prvňáky, konzultant pracovních učebnic Matematika pro život a externí hodnotitel projektů zaměřených na talentmanagemet.
Vladimír Tesař - Subjektivní popis objektivní systémové chyby ve výuce matematiky na ZŠ
Jak a proč a kdo učí aritmetiku na základních školách? A proč nemáme úspěch? Je chyba v dětech, učitelích nebo systému výuky? Na tyto otázky si odpovíme společně v této přednášce.
Mgr. Vladimír Tesař je iniciátor a propagátor výukové metody Abaku.
Jana Šindelářová & Hana Dostálová - Podpora nadaných žáků na Základní škole Heřmanův Městec
Přednáška se zaměří na prezentaci systému podpory nadaných žáků na Základní škole Heřmanův Městec. V první části vás provedeme procesem, jakým jsme nastavovali systém podpory – od identifikace nadaných žáků, přes zapojení pedagogů, až po spolupráci s rodiči a odborníky. Ve druhé části se podrobněji zaměříme na konkrétní příklady podpory pro nadané žáky. Přednáška je určena pedagogům, vedení škol i dalším zájemcům, kteří hledají inspiraci a praktické tipy pro podporu nadaných dětí.
Mgr. Jana Šindelářová, MBA je ředitelkou ZŠ Heřmanův Městec, vyučuje chemii a přírodopis, je koordinátorkou EVVO. V rámci dalšího vzdělávání se zaměřuje na rozvoj řídících kompetencí a osobnostní rozvoj, na prohloubení dovedností při práci s heterogenní třídou. Ve své praxi se věnuje koučovacímu a mediačnímu přístupu vedení. Působila jako lektor při implementaci tzv. malé revize RVP ZV. Při výuce se zaměřuje na podporu žáků se SVP a žáků nadaných, aplikuje BOV, výuku v terénu a aktivizační metody.
Mgr. Hana Dostálová vystudovala učitelství matematiky a zeměpisu na UP v Olomouci a většinu své praxe se věnuje výuce matematiky. Ve škole působí jako třídní učitelka, kariérová poradkyně a koordinátorka podpory nadání. Věnuje se individuální a skupinové práci s žáky v oblasti inkluze, kariérového rozvoje i rozvoje talentu. Klade důraz na propojení učiva s reálným světem a podporu žákovské samostatnosti a kreativního myšlení. Ráda hledá cesty, jak výuku zatraktivnit a učinit ji pro žáky smysluplnou.
Karel Klatovský - AI jako kopilot pedagoga: rok poté
Nebojte se umělé inteligence a využijte ji na maximum, ostatně v mnoha nástrojích, které dnes využíváte, je umělá inteligence dostupná již několik let. Pomůže vám s tvorbou aktivit do hodin či tvorbou testu na jakékoliv téma do jakéhokoliv předmětu. A nakonec si vygenerujeme i obrázky a videa, která svět neviděl. Díky novým funkcím, které ještě nebyly před pár měsíci dostupné si v této přednášce ukážeme rovnou i generování pracovních listů nebo kompletních prezentací.
Ing. Karel Klatovský v současné době působí jako manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft. Má praxi 11 let jako učitel a správce sítě na střední škole. Věnuje se přednáškám, školením a psaním článků a webinářů na téma efektivního využívání digitálních technologií ve výuce. Napsal více jak 20 knih a učebnic pro základní a střední školy se zaměřením zejména na technologie Microsoft. Již přes 10 let píše svůj blog na adrese www.klatovsky.cz, kde se věnuje taktéž informačním technologiím ve školství.
Markéta Fibigerová - Zákaz mobilů a rozvoj digitální kompetence. Jak to jde dohromady?
Jak využívat technologie, ale také, jak si od nich odpočinout. Proč ne-zakazovat mobily. Popíšu na základě pětileté praxe na své škole, co nám funguje a co naopak ne, co považujeme za podstatné a jak zvyšovat odolnost u dětí a mladých lidí. A také jak to udělat, aby se z toho člověk nezbláznil sám. Přednáška je určena pro učitele II. stupně ZŠ a SŠ.
Mgr. Markéta Fibigerová je programátorka a analytička s dvacetiletou zkušeností z komerční sféry. Za založení a rozjezd ITG - 1. IT Gymnázium ji Hospodářské noviny a CzechCrunch zvolili mezi 20 nejinovativnějších osobností Česka za rok 2020. Je aktivní členkou Women4Cyber Czechia. Na své škole učí nejen IT předměty, ale vede i hodiny sportu. Ráda cestuje. Je vášnivou horolezkyní a skialpinistkou. Má dva syny ve věku 15 a 18 let a k tomu jednu hyperaktivní border kolii.
Jiří Zelenka - Jak na mediální vzdělávání
Přednáška se zaměří na praktickou stránku mediálního vzdělávání na základě zkušeností nasbíraných během lekcí pro žáky druhého stupně ZŠ a SŠ. Pokusíme se ukázat, jaké aktuální možnosti mediálního vzdělávání využít a z jakých pramenů čerpat. Zaměříme se také na to, s jakými výzvami se můžeme v případě mediálního vzdělávání setkat a jak se s nimi co nejefektivněji vyrovnat a dostat k žákům a studentům důležité informace. Přednáška je určena pro učitele II. stupně ZŠ a SŠ.
Mgr. Jiří Zelenka pracuje v Knihovně Ústeckého kraje jako lektor v regionálním edukačním centru. V současné době se věnuje především tématům mediálního vzdělávání a umělé inteligence. V nedávné době byl členem několika pracovních skupin v rámci koordinace mediálního vzdělávání v knihovnách a má za sebou účast na českých i mezinárodních konferencích věnovaných problematice mediálního vzdělávání, dezinformací a AI.
Lenka Mazalová & Irena Hošková - Talentová diverzita
Hledáte cesty, jak odhalit, směrovat a využívat potenciál Vašeho pracovního kolektivu na ZŠ či SŠ? Chcete podpořit přirozené talenty studentů na SŠ při volbě jejich povolání či studia? Přinášíme systemický pohled na práci s talenty – od týmové dynamiky, po individuální rozvoj. V tomto workshopu se dozvíte, jak talentové testy slouží v řízení týmu i při podpoře jednotlivců. Součástí programu je ukázka interpretace talentových profilů. Doporučujeme pracovníkům z vedení škol, výchovným nebo kariérovým poradcům.
Ing. Lenka Mazalová je podnikatel, facilitátor, HR & Leadership stratég. Její profesní specializace je rozvoj lidského potenciálu. 20 let se věnuje personalistice, z toho od roku 2013 podniká ve strategickém řízení lidských zdrojů, talent managementu a rozvoji lidí. Zaměřuje se na vedoucí pracovníky, se kterými hledá cestu, jak posílit jejich leadership, výkonnost i firemní kulturu. V osobním rozvoji podporuje také jednotlivce. Staví na zkušenostech v prostředí korporací i lokálních zaměstnavatelů napříč obory.
Mgr. Irena Hošková, ACC je podnikatelka a certifikovaná koučka (ACC) s více než 35 let zkušeností ve vedení a rozvoji lidí, vzdělávání a talent managementu. Působila jako konzultant, lektor a manažer v řízení celostátních organizací a projektů. Spolupracuje s vedením VŠ a vzdělávacích institucí, výzkumných ústavů, firem, asociací, s inspirativními leadery a podnikateli. Provází lidi v různém věku, oborech i lidského tvoření (Edukouc.cz). "Často hledáme zdroje mimo nás, přitom nevědomky sedíme na truhle plné zlata."
Josef Roušar - Systém podpory nadání se dá nastavit na každé škole a prospěje všem
Opravdu? V malé základní škole rodinného typu? Ve velké mateřské škole s několika odloučenými pracovišti? V soukromé či církevní škole? V malotřídce s mateřskou školou? Ve velké sídlištní škole? Na gymnáziu? Na střední škole? Na odborném učilišti? Na škole s programem Začít spolu nebo Montessori? ANO, PROSTĚ VŠUDE! A že prospěje všem? Jako i dětem, které nejsou nadané? A víme jistě, které děti nejsou nadané? Na této přednášce získáte odpovědi na všechny tyto otázky.
Mgr. Bc. Josef Roušar pracuje jako středoškolský učitel na stavební škole ve Vysokém Mýtě. Vede organizace AFREŠ, z.s. a projekt Synapse, kde působí jako lektor a mentor škol - konzultant vyážené inkluze a věnuje se advokační činnosti. V NPI ČR pracuje na pozici krajského koordinátora podpory nadání pro Pardubický kraj.
Petra Dočkalová - Metakognice: učení s ohledem na fungování mozku
Mgr. Petra Dočkalová je terénní učitelka. Dnes a denně se věnuje učení s ohledem na fungování mozku. Je průvodkyní přirozeného učení, zavádí a šíří Rodinné učení - mezigenerační učení. Zakládá Spoluučící se skupiny, kde je učení dialogem, vždy na dané téma - lidé z různých oborů - učení 21. století. Je propagátorkou vzájemného učení, využívá vzdělávací nerovnováhu, tzn. každý má potenciál, nadání a můžeme se od sebe učit. Je zastánkyní učení bez porovnávání a hodnocení.
Pavel Filip - Objev sám sebe, pracuj na sobě a najdi, co Tě baví!
Proč děti nebaví se učit a proč je musíme motivovat ke studiu? V přednášce se dozvíte, jak v naší vzdělávací platformě využíváme k učení a sebepoznání koučink, interaktivní zážitkové workshopy nebo jak lze upevňovat vztahy v kolektivu pomocí únikové hry. Představím Vám konkrétní poznatky a zpětné vazby žáků středních škol z našich vzdělávacích konferencí spolupořádaným např. s Pražským inovačním institutem hl. m. Prahy věnovaných efektivitě učení, práce se strachem nebo nácviku podnikání.
Ing. Pavel Filip se v Rise and Shine podílí na směřování projektu, výběru lektorů a komunikaci s partnery. No a proč právě Rise and Shine? Protože už nechce, aby jediný student studoval jen pro papír či společenské uznání!
Ladislav Kvasz - Vývin chápání prostoru v malířství od renesance po kubismus
Pojem prostoru se nezrodil v matematice ale v malířství. Euklidés prostor neznal. Prostor se zrodil v renesančním malířství, kde znalost perspektivy umožňovala realističtější zobrazení námětu. V přednášce si povíme, jak se pojem prostoru dostal z malířství do geometrie a také jak se proměnil v období baroka, impresionizmu anebo kubismu. Přednáška je určena pro učitele všech typů škol.
Ladislav Kvasz - Genetický konstruktivismus jako teoretické principy Hejného metody
Cílem příspěvku bude vymezit teoretické základy přístupu k didaktice matematiky, který již několik desetiletí rozvíjí prof. Milan Hejný. Navrhuji pro ně zavést název genetický konstruktivismus, abychom jej odlišili od radikálního konstruktivismu, s nímž je často ztotožňován a kvůli tomuto ztotožnění kritizován. Přednáška bude mít šest částí, ze kterých každá bude věnována jednomu z principů genetického konstruktivismu: 1. princip epistemické blízkosti matematiky, 2. princip ontologické závaznosti matematického poznání, 3. princip instrumentální ukotvenosti matematického poznání, 4. princip sociální ukotvenosti poznání, 5. genetický princip a 6. princip historické povahy matematického poznání. Pro zájemce https://karolinum.cz/data/
Prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc. vystudoval matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě, kde působil jako docent na Katedře algebry a teórie čísel. V roce 2007 přešel na Katedru matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty UK v Praze. Je autorem několika kniha jako Patterns of Change (Bazilej 2008), nebo Prostor mezi geometrií a malířstvím (Praha 2020).
Martin Kožíšek - Kyberšikana a další rizikové jevy
Přednáška provede účastníky různými formami kyberšikany, kterými mohou být verbální útoky, ztrapňování šířením fotografie, videa nebo zvukové nahrávky, vyhrožování a zastrašování, krádež identity, průnik na účet s cílem dehonestovat oběť nebo vydírání. Účastníci se seznámí také s principy sociálního inženýrství, sextingu a různými formami manipulace s dětmi ve vztahu k internetu.
Martin Kožíšek se rizikovému chování na Internetu věnuje od roku 2006. Stál u zrodu sociálních sítí Lidé.cz a Spolužáci. Právě na sociálních sítích pozoroval vznikající rizika ohrožující jejich uživatele. Začal se proto zajímat o komunikaci lidí na internetu a možná nebezpečí, která jim hrozí. Je autorem mnoha realizovaných projektů a výukových materiálů v České republice. V současné době vede Safer Internet Centrum České republiky, které se věnuje rizikovému chování na Internetu ve sdružení CZ.NIC.
Sylva Sládečková & Petr Nilius - Inovativní školy MSK: "Školy jako hybatelé transformace myšlení"
Přednáška představí program Inovativní školy MSK, "Školy jako hybatelé transformace myšlení", jehož cílem je vzdělávat vedení škol, zvyšovat kompetence pedagogických pracovníků škol - kariérových poradců a koordinátorů nadání, a podpořit tak inovační prostředí škol. Způsob realizace je unikátní: pracuje formou učících se komunit a zapojuje mateřské, základní a střední školy a gymnázia. Přednáška je určena pro vedení škol, učitele, odborné pozice na všech stupních škol i zřizovatele. Bude prostor i pro dotazy a diskusi.
Sylva Sládečková je významnou osobností v oblasti školství a vzdělávání v Ostravě. Jako bývalá vedoucí Odboru školství a sportu Magistrátu města Ostravy se podílela na rozvoji školního poradenství a dalších vzdělávacích iniciativ. Aktuálně zastává pozici manažerky školních podnikatelských center v Moravskoslezské Technologické Akademii a koordinátorky pro vzdělávací aktivity Smart MSK v rámci Moravskoslezského inovačního centra.
Petr Nilius zajišťuje v rámci klinicko-psychologické praxe komplexní neuropsychologickou a psychoterapeutickou péči pacientům s neurologickými a somatickými obtížemi celého věkového spektra. Ve spolupráci se samosprávami dlouhodobě vytvářel metodickou podporu pracovníkům školských poradenských pracovišť a mateřských škol a tím podporoval otevřené prostředí napříč resorty.
Kateřina Vágnerová & Jana Rožňová - Setkání lektorů Klubů nadaných dětí a podobných volnočasových aktivit zaměřených na nadané děti
KND jsou neformální volnočasové aktivity pro nadané děti. Jejich formát, počet a náplň se sice liší, nicméně všechny kluby vyvíjí kvalitní vzdělávací a podpůrnou činnost nadaným dětem. Setkání je určeno všem lektorům KND i podobných kroužků jako příležitost ke vzájemné inspiraci, síťování. Smyslem setkání je se vzájemně podpořit a obohatit. Pro zkušené lektory i úplné začátečníky. Lektorky nasdílí také svoji zkušenost z 11leté praxe vedení klubů a pořádání dalších akcí s klubem spojených.
RNDr. Kateřina Vágnerová je lektorka Klubů nadaných dětí na několika základních školách na Klatovsku. Pedagogicky působí na základní a střední škole ve výuce fyziky a matematiky a věnuje se popularizaci vědy hlavně směrem k dětem. Za svou pedagogickou a badatelskou činnost s dětmi získala prestižní Cenu Albertus, jeden konkrétní klubový projekt byl oceněn mezinárodní cenou Science on Stage, získala ocenění v kategorii „kreativita“ v celosvětové soutěži Microsoft Education Challenge.
Mgr. Jana Rožňová je lektorka Klubu nadaných dětí v Janovicích nad Úhlavou, pedagogicky působí jako učitelka matematiky a přírodopisu na zdejší základní škole. Věnuje se programům a aktivitám na podporu nadaných dětí, je spoluzakladatelkou a organizátorkou Dětské vědecké konference v Klatovech a letních vědeckých táborů pro mladší školní děti.
Eva Soukup - Proč odměny a tresty nevedou k zodpovědnosti
Používáte pochvaly, odměny nebo tresty při práci s dětmi? Možná všude kolem sebe slyšíte, že je to vhodná forma motivace, nebo dokonce, že bez odměn a trestů to nejde. Na workshopu však odhalíme jejich rizika, o kterých se tak často nemluví. Prozkoumáme, jak ovlivňují vnitřní motivaci a zodpovědnost dětí, a podíváme se, proč k nim jako dospělí tak často saháme. Vhodné pro všechny.
Mgr. Eva Soukup je lektorkou Nenásilné komunikace a seminářů na téma respektujícího přístupu k dětem, poskytuje konzultace v oblasti výchovy a partnerských vztahů a vede podpůrné rodičovské skupiny. Je také spoluzakladatelkou plzeňské komunitní školy Koventinka.
Tomáš Blumenstein
Ing. Tomáš Blumenstein se zabývá problematikou nadaných dětí v rámci Mensy Česko, které 8 let předsedal a v současnosti působí jako místopředseda. V roce 2008 spoluzakládal soutěž Logická olympiáda. Organizuje konference a semináře zaměřené na problematiku nadaných dětí, pořádá tábory pro nadané děti, metodicky podporuje zakládání Klubů nadaných dětí. Založil organizaci Svět vzdělání a dlouhodobě podporuje školy, které zahajují programy pro nadané. Působí v pracovní skupině Mensy International pro nadané děti.
Zdeňka Chocholoušková & Ivana Lichtenberková - Podpora nadání v příbězích
Podpora nadání v příbězích aneb, jak nastavit a implementovat podporu nadání a péči o nadané v každodenní školní praxi od MŠ po SŠ. V této přednášce se dozvíte, kdo s tím může pomoci a jak je nastavena opora v kurikulárních dokumentech. Kde a kdy můžete na kulatých stolech podpory nadání sdílet dobrou praxi škol a získat empirickou zkušenost (např. při absolvování stáží) přímo ve škole, kde s nadáním pracují a dokáží respektovat odlišnosti nadaných žáků a adekvátně je podpořit.
RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. působí jako garantka podpory nadání v Národním pedagogickém institutu ČR. Věnuje se zejména práci s pedagogickými pracovníky v systému podpory nadání a propojení s aktéry v kraji, ČR i na mezinárodní úrovni. Dlouhodobě se zabývá vzděláváním učitelů jak v pregraduální přípravě, tak v celoživotním vzdělávání. Zaměřuje se na botaniku, didaktiku biologie, terénní výuku a využívání aktivizačních metod ve výuce. Aktivně vědecky pracuje.
Bc. Ivana Lichtenberková pracuje v Národním pedagogickém institutu ČR v oblasti podpory rozvoje nadání jako odborný pracovník, je také Krajskou koordinátorkou podpory nadání pro Středočeský kraj. Působí jako technická redaktorka časopisu Svět nadání.
Magdalena Lukasová - NÚDZ: Co můžeme nabídnout školám?
Na přednášce představíme, co nabízí Národní ústav duševního zdraví pro učitele, zejména pro učitele 2. stupně ZŠ a učitele SŠ. Vyvinuli jsme program na zvýšení duševní gramotnosti, nabízíme odborná vzdělávání pro celou školu a vytváříme materiály na nejrůznější témata duševního zdraví dětí. Představíme také výsledky pilotního monitoringu duševního zdraví žáků 9. tříd ZŠ.
Mgr. Magdalena Lukasová pracuje jako vedoucí pracovní skupiny pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů v Národním ústavu duševního zdraví. Vystudovala obor Sociální pedagogika na FFUK v Praze a je absolventkou psychoterapeutického výcviku v Gestalt modalitě. V minulosti pracovala v neziskových organizacích, v soukromém sektoru a ve školství. Dlouhodobě se zabývá duševním zdravím adolescentů a učitelů. Momentálně se připravuje na práci supervizora ve školství.
Antonín Barák - Jak s radostí rozhýbat děti v České republice
V této přednášce si povíme o tom, jak je při sportu důležitá síla emocí, jaké jsou druhy vnitřní motivace u dětí a co je to bezpečné prostředí. Společně se zamyslíme nad tím, jak to udělat, aby pohyb ve škole děti bavil.
Mgr. Antonín Barák učil 23 let na sportovní základní škole v Příbrami. Poté byl vedoucím talentované mládeže na FAČR a hlavní metodik regionálních fotbalových akademií. V posledních šesti letech je trenérem mládeže v FK Dukla Praha a stal se spoluzakladatelem spolku Trenéři ve škole. V tomto spolku vykonává pozici předsedy spolku a hlavního metodika.
Andrea Kalusová - Hodnocení bez známek: Klíč k motivaci a rozvoji žáků
Cítíte se zavaleni změnami v hodnocení žáků? Přijďte se dozvědět, jak snadno a efektivně zavést formativní hodnocení do své výuky. Formativní hodnocení není jen módní trend, ale účinný nástroj, který motivuje žáky, zlepšuje výuku a poskytuje učitelům, rodičům i žákům cenné informace o tom, co žáci umí a co potřebují zlepšit. Tato přednáška je určena všem učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí podpořit své žáky.
Mgr. Andrea Kalusová je ředitelkou ZŠ Didaktis v Brně, kde se dlouhodobě věnuje zavádění formativního hodnocení do výuky a podpoře intelektově nadaných žáků. Vede tým nadšených a inovativních pedagogů. Absolvovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Masarykově univerzitě a má více než 20 let zkušeností s pedagogickou praxí. Externě spolupracuje s Pedagogickou fakultou MU, kde lektoruje předmět Pedagogicko psychologická diagnostika, řadu let vedla studenty učitelství na praxi.