Přednášející konference 2025 II.
PŘEDNÁŠKY A WORKSHOPY
Petra Antlová - Diferenciace ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ
Také přemýšlíte, jak do své výuky vtáhnout každého žáka se svou jedinečností? Jak podpořit jeho kreativitu a aktivní přístup k učení žáků?
Prožijete konkrétní vyučovací hodinu matematiky, ve které budeme rozvíjet přemýšlení nad žáky, reflektovat, jak vytvářet tvůrčí, podporující a bezpečné prostředí pro učení. Získáte inspiraci konkrétních činností a forem práce, jak si zorganizovat výuku s využitím strategií formativního přístupu s ohledem na potřeby a různé talenty žáků.
Ing. Petra Antlová v roli učitelky, lektorky, mentorky a kouče podporuje žáky, učitele a kolegy na cestě osobním rozvojem. Vnímá každého jako jedinečnou osobu, která má svou autonomii, silné stránky a talenty, které jsou pilířem sebedůvěry. Její motto: "Učitel musí dítěti věřit, že to zvládne. Pokud se dítě cítí mezi spolužáky dobře a důvěřuje učiteli, zažívá radost z poznání. Roste jeho vnitřní motivace učit se novým věcem." Ve své výuce dává dětem výzvy podle jejich potřeb tak, aby objevily krásy matematiky.
Miky Škoda Polak - Jak připravit studenty na zatím neexistující práci?
Jak rozvíjet u studentů zájem o užitečnost a uplatnění ve světě budoucnosti? Pojďme se podívat na vlastnosti, po kterých se již teď na pracovním trhu zvyšuje poptávka. Jak najít vhodnou kombinaci rozvoje měkkých dovedností, technologické gramotnosti a nekončícího vzdělávání? V této přednášce si ukážeme, jak podpořit studenty v rozvoji jejich potenciálu pro přípravu na dynamický trh práce.
Bc. & Bc. Miky Škoda Polak, MBA je zakladatel Mobilis Institute a několika dalších vzdělávacích organizací. Popularizátor AI, technologického rozvoje a multioborového přístupu k řešení problémů. Sbírá zkušenosti z podnikání, vedení skautského oddílu, vzdělávání a horolezectví a dělí se o ně skrze veřejné vystupování, podcasty, knihu Můžeš (po)dělat cokoli a projekty se zaměřením na rozvoj adaptability a inovace vzdělávání v Česku i v zahraničí.
Eva Nečasová - Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje všechny oblasti našich životů. Přinese mnoho dobrého, ale také mnoho výzev. Proto jsme se v AI dětem rozhodli vytvořit kurikulum umělé inteligence pro ZŠ a SŠ. Jeho prostřednictvím poskytujeme srozumitelný návod, jak vzdělávat v oblasti AI ve všech předmětech pro žáky od 3. ročníku ZŠ až po střední školy. Přijďte si poslechnout přednášku o jeho koncepci a jak využít konkrétní metodické materiály.
Eva Nečasová - Digitální stopa a OSINT: Kdo je Sára
Co všechno po sobě zanecháváme pohybem v online prostoru? Lze z veřejně dostupných dat rekonstruovat náš život nebo jeho část? A záleží na tom? V rámci workshopu se budeme snažit zjistit co nejvíce informací o fiktivní osobě, 14leté uživatelce Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit sebe (a žáky) porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí.
Eva Nečasová je spoluzakladatelkou iniciativy AI dětem. Naplno se věnuje vzdělávání v oblasti technologií se zaměřením na umělou inteligenci od roku 2020. Je tvůrkyní vzdělávací koncepce Kurikula umělé inteligence pro ZŠ a SŠ. Vytvořila více než 70 metodických materiálů pro digi vzdělávání. Spolupracuje na aplikaci Tiny pro personalizované vzdělávání. K tématu umělé inteligence ji přivedl syn Oskar. Dříve se věnovala designu pod značkou designity.cz.
Michaela Peterková - Komunikační vychytávky
Slova mají kouzelnou moc – mohou motivovat, pohladit, vést k zamyšlení, odradit, rozčílit nebo vést k odpojení. V této přednášce plné konkrétních příkladů si ukážeme, jak pracovat s potenciálně problematickými slovy typu "zase", "nikdy", "pořád" nebo "ale" a jak dávat ty správné otázky. Díky dobré komunikaci se dají zvládnout emoce a buduje se důvěra a pocit vlastní odpovědnosti za to, co kdo prožívá a dělá. Na slovech záleží víc, než si myslíme. Přednáška je vhodná pro každého.
Michaela Peterková - Chyba, hurá!
Interaktivní workshop pro učitele, kteří chtějí změnit pohled na chyby – své i žáků. Společně si ukážeme, jak pracovat s omyly bez pocitů méněcennosti, jak chyby využít k růstu a jak je dokonce oslavit. Čeká vás spousta interakce – budeme pomocí různých hravých a místy i "inteligentně praštěných" aktivit trénovat odolnost vůči vlastním přešlapům. Chyba není důkaz neschopnosti, ale faktu, že se učíme a postupujeme dopředu. Pojďte si potrénovat přístup přátelský k chybám!
PhDr. Michaela Peterková vede kroužek psychologie pro dospělé, 12 let rozesílá pravidelný bezplatný newsletter (lze přihlásit na www.psyx.cz) a pracuje s klienty v rámci psychologického poradenství. Osudem této psycholožky jsou hlavně kurzy a webináře, na nichž vysvětluje věci do hloubky, srozumitelně a ideálně i zábavně. Za mnohou inspiraci vděčí svým klientům, vlastnímu životu, transakční analýze, KBT a pozitivní psychologii.
Lucie Bartošová & Taťána Kornášová - Metoda Abaku v matematice na ZŠ
Přednáška představí metodu Abaku, moderní a hravou formou výuky aritmetiky, rozvíjející logické myšlení, početní dovednosti a kreativitu nejen dětí ZŠ. Účastníci se seznámí s principy této metody, která využívá číselné hry a strategii k intuitivnímu osvojeni a fixaci matematických operací. Přednáška zahrnuje praktické ukázky, výhody oproti tradičním metodám a především možnosti využití ve výuce na různých úrovních. Přijďte objevit nový způsob, jak učit matematiku zábavně a především efektivně.
Mgr. Lucie Bartošová je učitelka matematiky a přírodopisu s dlouholetou praxí. Matematiku vyučuje již od roku 2005, z toho posledních 8 let se věnuje také výuce Hejného metody na základní škole pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Ráda hledá nové způsoby, jak dětem matematiku přiblížit a probudit v nich zájem o tento předmět.
Mgr. Taťána Kornášová se začala pedagogické činnosti věnovat jako učitelka mateřské školy. Díky zájmu o speciální pedagogiku se později zaměřila na logopedii, které se věnuje dodnes. Nyní již téměř třicet let pracuje v logopedické základní škole jako logopedka, učitelka matematiky, českého jazyka a hudební výchovy.
Jiří Nantl - Kam má směřovat naše školství
Eva Nevídalová & Martina Mrkvanová - Stejná úloha – různá úroveň – každý je důležitý: Jde to dohromady?
Pojďte se s námi zamyslet nad tím, jestli a případně jak mohou pracovat v hodině žáci různých úrovní nad stejným úkolem. V tomto workshopu se vžijete do role žáků 1. – 2.třídy. Ve společné reflexi prozkoumáme lekci z pozice žáků i z pozice učitele. Určeno pro učitele 1. stupně.
Mgr. Eva Nevídalová je učitelka a zároveň zástupkyně na prvním stupni ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově. V současné době učí matematiku metodou pana profesora Hejného. V této metodě působí i jako lektorka. Ve škole učí žáky vzájemnému respektu, komunikaci, diskuzi, hledání různých řešení a spolupráci. Jako provázející učitel studentů PdF OU se s nimi zamýšlí, jak vytvořit podmínky k učení pro každého žáka.
Mgr. Martina Mrkvanová je usměvavou učitelkou 1.třídy, která (se) ráda učí a hledá nové způsoby, jak děti motivovat a rozvíjet. Žáci i jejich rodiče oceňují laskavý a individuální přístup, díky kterému se snaží odhalovat jedinečný potenciál každého dítěte. Ona sama věří, že každý potřebuje jiný podnět k tomu, aby mohl růst. Žáky rozvíjí v hudbě i sportu. Ve škole vede dětský pěvecký sbor Janáčkovo Brumendo. Velký důraz klade na sport ve škole i mimo ni.
Petr Paták - Leadership ve vzdělávání: Jak efektivně řídit školu v 21. století?
Řízení školy není jen o administrativě, ale hlavně o lidech, motivaci a prostředí, kde se dobře učí i pracuje. Jak vést školu moderně a efektivně? Jak motivovat pedagogický sbor a zvládat výzvy současného vzdělávání? V tomto workshopu se zaměříme na klíčové principy leadershipu, podporu učitelů i autoevaluaci školy tak, aby přinášela skutečné zlepšení. Podělíme se o osvědčené postupy a příklady dobré praxe.
Mgr. Petr Paták, DiS., MBA působí ve školství 19 let, z toho 11 let jako ředitel střední školy. Je zkušeným pedagogem, školním metodikem prevence a koordinátorem ICT. Zaměřuje se na moderní řízení školy, podporu učitelů a inovace ve vzdělávání. Aktivně se věnuje autoevaluaci škol a školskému leadershipu.
Renata Votavová - Desatero NPI ČR úspěšné práce s heterogenní třídou
Dobrý učitel respektuje různost svých žáků a vytváří ve výuce podmínky pro to, aby je co nejčastěji „přistihl při úspěchu“. Obsahem přednášky je představení metodických materiálů NPI ČR, které pomohou učiteli pracovat ve třídě s žáky, kteří jsou různí ve svých předpokladech - v míře soustředění, v tempu školní práce, v míře nadání. NPI ČR nabízí k využití osvědčené postupy, které někteří učitelé ve své školské praxi již využívají. Přednáška je vhodná pro všechny.
PhDr. Renata Votavová je speciální pedagožka s celoživotní praxí na školách zřízených podle § 16 odst. 9. V současné době vede v NPI ČR oddělení Společného vzdělávání, které se zabývá podporou inkluze ve školách. Podílí se na revizích rámcových vzdělávacích programů základní školy a základní školy speciální.
Jeanne Bočková - Jak získat mezinárodní vzdělání i na státní střední škole
Víte, co jsou AP zkoušky? Dozvíte se, jak si již od základní školy mohou děti vybírat předměty, které je baví, studovat v angličtině, online, pod vedením zkušených a empatických lektorů a jak se na střední škole díky AP zkouškám odlišit od ostatních uchazečů o studium na prestižních univerzitách v Česku i zahraničí. Přednáška je určena pro II. stupeň ZŠ a především SŠ, studenty, rodiče i učitele.
Ing. Jeanne Bočková, MBA od roku 2012 vede Centrum pro talentovanou mládež z.s. (CTM). Zasazuje se, aby se studenti mohli rozvíjet v předmětech, které je baví, a v průběhu střední školy získali mezinárodně uznávané vzdělání. Je propagátorkou programu Advanced Placement (AP) a uznávání AP zkoušek v přijímacím řízení na vysoké školy i v České republice a v profilové části maturity. Společně s kolegy hledá cesty k tomu, aby byly programy CTM co nejrozmanitější a dostupné pro stále větší počet studentů.
Martina Běťáková - Střední článek podpory MŠMT: Reálná pomoc pro každého ředitele i starostu
Přednáška o středním článku podpory MŠMT je určena pro vedení škol a jejich zřizovatele. Představí široké spektrum nabízených forem podpory, které ředitelé a zřizovatelé mohou čerpat. Zároveň také zažijete střední článek na vlastní kůži. Budou představena nejaktuálnější témata ministerstva školství a budou zodpovězeny vaše dotazy, ať už se jedná o slučování škol, ředitelské konkurzy, integraci ukrajinských žáků, změny ve školním stravování nebo třeba financování nepedagogických pracovníků.
Mgr. Bc. Martina Běťáková stála u zrodu středního článku podpory, vytvářela jeho koncepci a vedla dvouletou pilotáže na Semilsku a Svitavsku. Působila jako náměstkyně ministra školství, zástupkyně státního tajemníka MŠMT a nyní se jako ředitelka odboru podpory škol a zřizovatelů opět vrátila k řízení středního článku podpory, který se postupně rozšiřuje do celé ČR a pomáhá ředitelům a zřizovatelům základních a mateřských škol plnit jejich klíčovou manažerskou roli ve vzdělávacím systému.
Zdeňka Koupilová - Kvantové technologie pro učitele: Úplné základy jednoduše a hravě
Kvantové technologie budou stále více součást běžného života. Se základními myšlenkami by měli být seznámeni všichni středoškoláci, ale výzvou je najít smysluplný způsob. Workshop se skládá z několik hravých aktivit, které pomohou učitelům i jejich žákům proniknout k principům a pochopit silné stránky, ale i slabiny kvantových technologií. Workshop je vhodný zejména pro učitele fyziky a IT na středních školách, ale vítání budou všichni zájemci o dané téma. Nepředpokládá žádné znalosti tématu.
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. vystudovala učitelství matematiky a fyziky na MFF UK a odbornou fyziku se zaměřením na jadernou a subjadernou fyziku. Několik let působila v českém týmu experimentu ATLAS (CERN, Ženeva) a poté se vrátila k učitelství. Momentálně působí jako lektorka na KDF MFF UK. Zaměřuje se na výuku pokročilých fyzikálních předmětů a ve své výuce využívá aktivizující a další méně tradiční metody, např. využití her a principů zážitkové pedagogiky.
Sylvie Stretti & Lucie Pivoňková - Jak citlivě mluvit o smrti ve vztahu k žákovi i třídnímu kolektivu
Téma smrti ve vztahu ke škole (na úrovni MŠ, ZŠ i SŠ) i k dětem je velmi náročné a v mnoha dospělých vzbuzuje obavy, což je důvod, proč se tématu často vyhýbají. A pro děti je téma smrti běžné a z hlediska vývoje se o něj přirozeně zajímají. Na workshopu se dotkneme toho, co nás na tématu smrti zúzkostňuje a také co nás kotví. A především budeme pracovat s užitečnými nástroji pro komunikaci tématu smrti a účastníci odejdou vybaveni nástroji, jak s tématem ztráty pracovat ve školním prostředí.
Mgr. Sylvie Stretti, Ph.D. je teoložka a psychoterapeutka (rodinný terapeutka a frekventantka výcviku v Logoterapii), zakladatelka, ředitelka, psychoterapeutka Poradny VIGVAM, hlavní terapeut pro pozůstalé Týmu dětské podpůrné péče FN Motol. Sedm let spolupracovala jako psychoterapeutka v soukromé mateřské a základní škole.
Mgr. Lucie Pivoňková je pedagog, metodik prevence, dlouholetá ředitelka soukromé mateřské a základní školy. Je frekventantkou psychoterapeutického výcviku v rodinné terapii. V současnosti pracuje v poradně VIGVAM a poskytuje školám krizovou intervenci a poradenství.
Zdeněk Smrčka - Inovativní technologie pro vzdělávání: Roboti a mikroskopy
V rámci tohoto workshopu se účastníci seznámí s některými druhy robotů, vzdělávacích pomůcek a využitím dalších zajímavých technologií pro jejich zapojení v rámci různých oblastí výuky a rozvoji informatického myšlení a digitálních kompetencí napříš obory. Na místě bude i zajímavá inspirace a ukázky novinek.
Zdeněk Smrčka - Inovativní technologie pro vzdělávání: Roboti a AR
Zdeněk Smrčka je zapojen do NPI ČR a platformy na MŠMT. Aktuálně řeší digitalizaci ve vzdělávání, umělou inteligenci a další metodické, technické, lektorské oblasti, PN, ICT atd. Řešil mezinárodní projekt Googlu ve spolupráci s MŠMT. Je zapojen do GUG.cz a lektoruje a garantuje informatické, matematické a technické kroužky a kurzy v rámci projektu Intellectus, vyučuje robotiku, programování a další. Rád testuje nové technologické pomůcky, materiály a vychytávky do výuky.
Anna Brzáková - Čtení je HRAčka: Zajímavá forma podpory čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ pomocí připravených metodik
"Čtení je HRAčka" pro každého a pokud se propojí dobrodružství, historie, metodické materiály a pracovní listy vytvořené na míru pro žáky 1. - 5. třídy ZŠ, bude děti čtenářská dílna bavit, probudí v nich zájem dozvídat se nové, pracovat s knihou a malým myšákem. Přijďte si na přednášku poslechnout, jak metodika využívající metod kritického myšlení s knihami Torbena Kuhlmanna funguje a jak by mohla povzbudit i Vaše čtenáře k chuti ke čtení a rozvoji čtenářských kompetencí.
Ing. Anna Brzáková je majitelka rodinného nakladatelství Dynastie, které vydává knihy (nejen) pro děti s přesahem. Zabývá se vydávání knih, časopisů a metodických listů na rozvoj čtenářských kompetencí a na podporu chuti ke čtení pro 1. stupeň ZŠ.
Pavel Šafl - Využití micro:bitu a 3D tisku pro tvorbu levných robotických pomůcek
Na tomto workshopu se dozvíte, jak využít micro:bit ve výuce informatiky a robotiky ve spojení s 3D tiskem. Zjistíte, pro jaké operace je micro:bit vhodný, a seznámíte se se základy prostředí MakeCode. Ukážeme si, kde získat modely pro tisk, jak pracovat s vozítky a jejich rozšířeními pro micro:bit. Také si vyzkoušíme, jak tato vozítka sestavit například v pracovních činnostech a do jakých předmětů je lze začlenit. Workshop je určen pro učitele ZŠ i SŠ.
Pavel Šafl - Využití micro:bitu pro měření veličin a využití pro humanitní předměty
Workshop bude zaměřen na implementaci micro:bitu do různých předmětů na základní a střední škole. Ukážeme si, jak programovat a měřit veličiny levně pomocí čidel a senzorů. Dále si předvedeme, jak si s pomocí 3D tisku můžeme vytvořit přípravky pro environmentální měření, například anemometr pro měření síly větru. Také si ukážeme, jak k micro:bitu připojit například pH sondu a mnoho dalšího.
Ing. Pavel Šafl je vědecký a akademický pracovník na Vysokém učení technickém v Brně a je zakladatelem projektu OMG Robotics. OMG Robotics se věnuje podpoře vzdělávání v oblasti informatiky pro základní a střední školy. Projekt dodává školám elektroniku, podklady pro výuku, 3D tiskové soubory a mnoho dalšího.
Libuše Kovářová - Náměty do výuky s Kvirin i bez
V přednášce bude představena směsice nástrojů, které se dají využít v učitelské práci. Jedna část bude věnována novinkám v Kvirin - matematika rukama, druhá část bude moci, ale nebude muset navazovat na tyto pomůcky. Budeme se bavit o využití cryptexů ve výuce nejen matematiky, ukážeme si online zdarma nástroje, které můžeme nejen s cryptexem využít, a bude představen nový nástroj pro zpětnou vazbu a zaznamenávání pokroku studentů Kvigres.
Libuše Kovářová - Prakticky s Kvirin i bez
Volné pokračování přednášky Náměty do výuky s Kvirin i bez pro ty, kteří se chtějí dozvědět ještě víc. V tomto workshopu si ukážeme některé postupy a pomůcky prakticky. Budou ukázány dvě univerzální hry do výuky jakéhokoliv předmětu, pobavíme se o výuce na stanovištích a vyzkoušíme Kvigres prakticky.
Mgr. Bc. Libuše Kovářová učila 25 let jako učitelka matematiky a informatiky na 2. stupni, od září pokračuje na nižším gymnáziu v Opavě. Pro NPI, KVIC i pravidelně školí učitele matematiky i informatiky o metodách, které jí ve výuce fungují. Je autorkou výukových pomůcek Kvirin - matematika rukama.
Jana Doležalová & Jitka Houfková - Propojení příběhů a pokusů na 1. stupni ZŠ
Workshop představí didaktické programy sloužící jako nástroj k rozvíjení vědeckého myšlení žáků a k podpoře výuky přírodních věd na prvním stupni základních škol. Během workshopu se seznámíte s materiály, které obsahují příběhy a podrobné návody na jednotlivé pokusy včetně jejich vysvětlení. Vybrané pokusy si také vyzkoušíte, ať to bude katapult z marshmallows, výroba lupy, tvorba deště či vodních brouků. V rámci workshopu také dostanete přístup ke všem vytvořeným materiálům.
Mgr. Jana Doležalová je doktorandkou na katedře didaktiky fyziky MFF UK, kde se zabývá využitím příběhů v přírodovědném vzdělávání na prvním stupni ZŠ. Současně také vyučuje fyziku na osmiletém a čtyřletém gymnáziu. Zkušenosti má též s vedením volnočasového programu v DDM a lektorováním příměstských táborů a to jak vědecky tak výtvarně zaměřených. Ve volném čase se též věnuje literární tvorbě.
RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. působí jako lektorka na katedře didaktiky fyziky MFF UK, kde se věnuje přípravě budoucích učitelů fyziky. Má zkušenost s výukou na ZŠ i na gymnáziu a s vedením seminářů pro učitele z praxe v ČR i v zahraničí. Je autorkou programu Pohádková fyzika, ve kterém již přes sedmnáct let seznamuje předškolní a prvostupňové děti s fyzikálními pokusy. Podpoře dětského badatelství se věnuje i v Science on Stage, Elixíru do škol a soutěži Pohár vědy.
Terezie Stiborková - Spolupráce = základní stavební kámen při práci se skupinou
Na workshopu si společně vyzkoušíme kooperativní aktivitu, která nám ukáže, jak efektivně otevřít téma spolupráce ve skupině. Následně provedeme reflexi, díky níž objevíme konkrétní tipy pro využití těchto aktivit při nastavování dobrého třídního managementu a harmonických vztahů ve třídě. Workshop je vhodný pro všechny úrovně ZŠ i SŠ a nabídne praktické postupy pro učitele.
Mgr. Terezie Stiborková těží z lektorské a výzkumnické zkušenosti, které s oblibou využívá ve sledování dopadu na třídy, stupně i celé školy. S potěšením propojuje pedagogickou teorii s praxí. Věnuje se designu evaluací, kvalitativnímu výzkumu a mentoringu ve vzdělávání. Přednáší na VŠ, zpracovává analýzy, mentoruje a lektoruje.
Dominika Herdová - Digitální zdraví v našich rukou: Nástroje pro bezpečný a zdravý online svět
Jak si udržet digitální zdraví a bezpečně se pohybovat v online světě? Představíme nástroje, které pomáhají dětem, rodičům i učitelům rozvíjet digitální dovednosti – včetně hry NetKnights a testu digitálního zdraví z programu O2 Chytrá škola. Ukážeme, jak technologie mohou podporovat zdravý online život a jak se chránit před digitálními riziky. Přednáška je určena pro pedagogy základních škol, odbornou veřejnost i rodiče.
Dominika Herdová působí v Nadaci O2 od roku 2019. V roli ředitelky rozvíjí projektové aktivity nadace, v současné době se věnuje především programu O2 Chytrá škola (www.o2chytraskola.cz), který zahrnuje i nově vytvořenou online vzdělávací hru www.netknights.cz. Tento program má za cíl naučit děti, rodiče a učitele jak správně využívat technologie a být přitom v bezpečí na internetu. Program také podporuje vzdělávání a rozvoj v oblasti umělé inteligence.
Martina Raiserová - Formativní hodnocení: Praktické strategie pro učitele
Formativní hodnocení je jeden z nejefektivnějších nástrojů vlastního učení žáků a je založeno na opakovaném zažívání úspěchu, což motivuje k celoživotnímu učení. FH je založeno na posilování kompetenčního rámce žáků, jehož výhodou je znalost silných i slabých stránek, které mohou rozvíjet, vědomě na nich pracovat. V tomto workshopu si formativní hodnocení prakticky vyzkoušíte tak, že ho budete moci hned zavést do své praxe.
Mgr. Martina Raiserová vede MŠ a ZŠ ve Střílkách, kde se podařilo zavést kompetenční rámec výuky díky formativnímu vzdělávání. Škola byla jednou ze čtyř pilotních v projektu Vysvědčení JINAK a toto vysvědčení již pátým rokem předávají svým žákům a žákyním. Spolupracuje s pedagogickou fakultou MU, je externí lektor formativního hodnocení a strategie řízení třídy. Spolupodílela se na vzniku metodické příručky Vysvědčení JINAK.
Miroslav Dvořák - S Minecraftem v hodině: Buďme na chvíli zase dětmi
Vzpomínáte si, jaké to bylo, když jste si jako malí hráli? Od pradávna se ví, že hrou můžeme vyvíjet a dále rozvíjet své schopnosti. Hraní nás už jako malé aktivovalo a vedlo k soustředěné motivaci. Minecraft v sobě pojí zábavu, tvořivost i spolupráci. Žáci rozvíjejí své myšlení nenucenou formou, mohou postupovat vlastním tempem a objevovat své silné stránky. V této přednášce si ukážeme mnoho příkladů. Především se ale alespoň na chvíli zkusíme zase stát dětmi. Kdysi jsme jimi přeci byli, už jsi vzpomínáte?
Miroslav Dvořák je pedagog, inovátor a nadšený uživatel technologií ve výuce, který v současné době zastává pozici manažera vývoje ve společnosti Microsoft. Má bohaté zkušenosti s ukázkami využití inovativních nástrojů ve výuce. Jeho oblíbeným a praxí odzkoušeným tématem je gamifikace v kostičkovém světě hry Minecraft, která má i svou vzdělávací edici.
Monika Lekovská - Novinka 2025: LEGO Education Science pro žáky ZŠ
Zveme vás na workshop LEGO® Education Science (Růžovka.cz a.s.). Představíme vám všechny tři sady této vzdělávací stavebnice odstupňované podle věku, která provází děti přírodními vědami od mateřské školy až do poslední třídy základní školy. Každá úroveň obsahuje promyšleně sestavený soubor LEGO® kostek, interaktivního hardwaru a propracovaných výukových materiálů. Přijďte si vyzkoušet, jak LEGO® Education Science promění výuku v badatelské dobrodružství. V místnosti bude ještě místo pro cca 10 účastníků jako pozorovatelů.
Monika Lekovská - Učíme se hrou s LEGO® Education
Stavebnice LEGO® SPIKE™ jsou ideálním nástrojem, jak dětem ukázat možnosti programování nejen v rámci nové informatiky. Na tomto workshopu si vše prakticky vyzkoušíte. Ukážeme si učební plány LEGO® Education (Růžovka.cz a.s.) a dozvíte se, jak propojit stavbu robota s reálnými problémy ve světě.
Monika Lekovská - Učíme se AI s Minecraftem
Minecraft nabízí řadu poutavých materiálů, které pomáhají dětem porozumět základním principům umělé inteligence a jejího zodpovědného využívání. Na workshopu si ukážeme, jak pomocí Minecraftu rozvíjet digitální gramotnost v této klíčové oblasti. Projdeme si připravené světy, které umožní dětem hravě proniknout do tajů AI. Chcete-li si světy zahrát, nainstalujte si prosím předem Minecraft Education do svého zařízení. Ke stažení na stránkách education.minecraft.net nebo z Microsoft Store.
Mgr. Monika Lekovská je učitelka informatiky, ICT koordinátorka, certifikovaná lektorka – LEGO Education Academy, Microsoft Innovative Educator Expert, Minecraft Education – Teacher Academy, člen Mensa Česko. Ve svých hodinách ráda využívá robotické hračky a stavebnice, inovativní technologie a moderní metody učení. Věnuje se eTwinningu a integraci game based learning do výuky. Své zkušenosti sdílí na webové stránce lekovska.cz.
Tereza Brandová & Petra Rothbarthová - Program všeobecné primární prevence pro mateřské školy
V rámci workshopu bude představen program všeobecné primární prevence pro mateřské školy, který nabízí organizace Prev-Centrum, z. ú. Workshop nabídne nejprve teoretické ukotvení programu, představení jeho struktury, témat, specifik a využívaných materiálů (maňásci, tištěné materiály), ve druhé části workshopu bude s účastníky realizována jedna z interaktivních technik, které se při programu využívají.
Mgr. Tereza Brandová působí od roku 2019 v organizaci Prev-Centrum, z.ú., Programy primární prevence, od roku 2020 konkrétně na pozici Vedoucí programů primární prevence. Vysokoškolské vzdělání získala v oboru Adiktologie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Absolvovala Kurz krizové intervence, Specializační studium pro školní metodiky prevence v délce 250 hodin a další odborné kurzy a semináře.
Mgr. Petra Rothbarthová působí od roku 2009 v organizaci Prev-Centrum, z. ú., Programy primární prevence na pozici koordinátorky programů primární prevence, v minulosti také na pozici Vedoucí programů primární prevence. Vysokoškolské vzdělání získala v oboru Prevence, rehabilitace a sociální patologie a Rehabilitační a psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Absolvovala Psychodynamický psychoterapeutický výcvik, Kurz pro realizátory prevence a další.
Veronika Vohlídková - Láska, sex a základní škola: Sexuální výchova na II. stupni ZŠ
Jak učit sexuální výchovu zajímavě a s respektem? Co si o výuce myslí rodiče a jak dlouho trvá, než učitel zvládne o intimních tématech beze studu mluvit před žáky? Interaktivní přednáška představí zkušenosti s výukou sexuální výchovy na II. stupni základní školy: zaměří se především na celoškolní koncept, zásady a pravidla výuky, komunikaci s rodiči a aktivity v hodinách. Přednáška je otevřená všem, kteří se o téma zajímají nebo se s ním ve své praxi setkávají.
Mgr. Veronika Vohlídková vyučuje český jazyk a občanskou výchovu na Základní škole T. G. Masaryka ve středočeských Mnichovicích. Vystudovala Pedagogickou fakultu UK, zároveň působí jako hlavní vedoucí dětských táborů a akademická senátorka na Univerzitě Karlově. V posledních letech se zabývá tzv. komplexní (či holistickou) sexuální výchovou, kterou vyučuje v rámci občanské výchovy nejen v 7. ročníku ZŠ.
Kateřina Lánská & Hana Křepelková & Petra Šlapánková - Co zjistil Audit vzdělávacího systému zaměřený na podporu nadaných a jak s ním pracovat?
Zjištění auditu jsou na stole – nyní jde o to, jak s nimi společně naložíme. V přednášce Kateřina Lánská, autorka jedné z hlavních analýz každoročního Auditu vzdělávacího systému společnosti EDUin, nastíní, na jaké překážky u nás podpora nadaných dětí dlouhodobě naráží. Spolu s Hanou Křepelkovou a Petrou Šlapánkovou z Nadace RSJ pak bude debatovat o tom, jaký dopad měly analýzy auditu v minulosti a jak jej můžeme využít nyní při prosazování systémových změn v podpoře nadaných.
Mgr. et Bc. Kateřina Lánská se již přes dvanáct let věnuje tématům spojeným se vzděláváním a vzdělávací politikou. Působila jako editorka a analytička v obecně prospěšné společnosti EDUin, se kterou nadále spolupracuje na Auditu vzdělávacího systému, a řadu let působila také v sociálních a vzdělávacích programech organizace Člověk v tísni. Aktuálně spolupracuje s organizací Society for All.
Mgr. Hana Křepelková Rezková, MBA je v Nadaci RSJ zodpovědná za strategické směřování v oblasti podpory nadaných dětí, systémové změny ve vzdělávání a duševního zdraví. Působí ve správní radě Invenia – Národního centra podpory nadání. Byla výkonnou ředitelkou Nadačního fondu Neuron a programovou ředitelkou Institutu dokumentárního filmu. Stála u vzniku Camp 4Science nebo East Doc Platform. Konzultuje dramaturgii vznikajících dokumentů a chodí po horách.
Mgr. Petra Šlapánková je v Nadaci RSJ zodpovědná za odborné směřování v oblasti podpory nadaných dětí, systémové změny ve vzdělávání a duševního zdraví. Vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ se specializací dramatická výchova v Praze a studovala etopedii v Hradci Králové. Působí také jako lektorka volnočasových aktivit pro děti, mládež a dospělé.
Michaela Hlaváčová - Kontroverzní témata ve výuce
Na workshopu si účastníci vyzkouší aktivity, které je možné realizovat během výuky, pokud se objeví kontroverzní téma. Vybrané aktivity budou dalšími kroky k dosažení plnohodnotné diskuse, ke které chceme žáky dovést. Zároveň si vyzkoušíme, jak zůstat coby učitelé v bezpečí a ošetřit i klima ve třídě.
Michaela Hlaváčová - Mindfulness: Cesta ke snížení stresu
Na workshopu o mindfulness neboli meditaci všímavosti si účastníci vyzkouší různá cvičení, která umožňují zpomalit sebe sama, vnímat sebe a okolí, prožívat pocity a řídit se jimi. Každé cvičení budeme krátce analyzovat, abychom zvědomili, zda prožívají ostatní totéž, co my, nebo ne. Všechna cvičení jsou realizovatelná i se žáky.
Mgr. Michaela Hlaváčová je učitelkou na Základní škole v Dobřanech. Učí humanitní předměty, používá inovativní metody, metody vycházející z konstruktivistického přístupu, uplatňuje metodu CLIL a formativní hodnocení. Zároveň je lektorkou kurzů zaměřených na rozvoj čtenářských strategií, metodologie CLIL, formativního hodnocení, mentorských dovedností, kontroverzních témat, komunikačních dovedností atd. Působí jako interní a externí mentorka a koučka.
Tomáš Kerle - Cesta rytmu
Chcete-li hudbě lépe rozumět a mít k ní bližší vztah, začněte u rytmu. V tomto workshopu se naučíte propojit rytmus a pohyb pomocí rytmické pulzace – cvičení s rytmickými slabikami, dupáním a tleskáním, která rozvíjejí tělesnou koordinaci. Součástí programu jsou také aktivity s kartonovými cajony, na kterých si vyzkoušíte různé rytmy, reakce na signály a spolupráci ve skupině.
Bc. Tomáš Kerle je rytmický lektor, hráč na bicí nástroje, perkuse, tvůrce experimentální hudby. Vyučuje děti, dospělé i pedagogy na africké bubny, cajony a rozmanité perkuse. Absolvoval roční pobyt na Západní Sumatře, kde se zabýval výzkumem tanečních a hudebních tradic a podobná témata jezdil studovat i do subsaharské Afriky (Guinea, Mali). Zúčastnil se řady workshopů pod vedením hudebníků a pedagogů z celého světa (Franki B. Frank, Louis Cesar Ewande, Joe Laviolette, Monika Rebcová, Hearn Gadbois, Thomas Guei).
Alena Vávrová - Jak vypadá Projektový týden
UKÁZKOVÉ HODINY
Alena Nováková - Zahrada a matematika
Zahrada jako objekt zkoumání z pohledu matematiky. Využitím reálného kontextu získají účastníci přímou zkušenost s tím, jak matematika pomáhá v každodenním životě. Budeme řešit podobu zahrady a záhonů v souvislosti s obvodem a obsahem. Ukážeme si, jak si mohou žáci navzájem vysvětlovat postupy a kontrolovat výsledky. Ukázková hodina nabídne gradaci úkolů podle obtížnosti pro různé úrovně znalostí a přesah do jiných předmětů. Hodina může být inspirací prakticky pro celý první stupeň.
PhDr. Alena Nováková působí jako učitelka na ZŠ Křídlovická v Brně, kde zastává i roli fakultního učitele. Aktivně spolupracuje s NPI jako lektorka a koordinátorka, podílí se na aktivitách Světa vzdělání. Věnuje se publikační činnosti zaměřené na tvorbu učebnic pro nakladatelství Didaktis. Podílela se také na vzniku televizního pořadu Kvarteto – Výjimečné talenty. V současné době je zapojena do projektu MUNI PED – Program sociálně emočního učení.
David Janoška - Logika na 1. stupni ZŠ
Jana Elbelová - Hodina výtvarné výchovy na téma Surrealismus
Ne v každé hodině výtvarky se musíme umazat od barev. V ukázkové hodině pro 7.-9. třídu ZŠ se ponoříme do snových krajin, prozkoumáme naše podvědomí. Využijeme pracovní list a budeme interpretovat umělecká díla (chcete-li vizuálně obrazová vyjádření - VV-9-1-06), velmi stručně se seznámíme s vybranými surrealistickými umělci, prozkoumáme charakteristické prvky jejich děl a následně se jimi necháme inspirovat při vlastní tvorbě. Ze vzniklých výtvorů si vytvoříme galerii. Přijďte načerpat inspiraci a sdílet své zkušenosti s výukou výtvarné výchovy u puberťáků.
Mgr. Jana Elbelová je učitelkou přírodopisu a výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ. Po studiu učitelství biologie a pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze nastoupila v roce 2011 na ZŠ a MŠ Kpt. O. Jaroše v Lounech, kde učí dodnes. Od začátku své profesní kariéry učila také výtvarnou výchovu, která jí přirostla k srdci a tak během mateřské dovolené absolvovala ještě rozšiřující studium výtvarné výchovy na Technické univerzitě v Liberci. Ve škole, kde působí, také vede klub nadaných dětí, vydává školní časopis a je školní koordinátorkou podpory nadání.
Martina Hezká - Odborný text v hodině českého jazyka na 1. stupni
Mgr. Martina Hezká je učitelka na prvním stupni základní školy. Již několik let spolupracuje s Katedrou anglistiky a amerikanistiky na Univerzitě Pardubice jako mentor odborných praxí budoucích učitelů anglického jazyka a zároveň je lektorkou kurzů dalšího vzdělávání učitelů v oblasti inovativních metod. Je semifinalistkou GTP z roku 2022 a 2023, spoluautorkou odborných článků pro pedagogy a aktivně se jako přednášející účastní konferencí pro učitele.
Lenka Vlčková - Badatelsky orientované vyučování v praxi
Na jednoduchém příkladu si vyzkoušíte, jak málo může stačit k nastartování badatelského přemýšlení. V závěru hodiny si společně shrneme, jaké kroky jsou v badatelství zásadní a čím se liší od běžných laborek. Kromě vlastního zážitku si odnesete inspiraci, kde získat další materiály a zdroje, které vám pomohou zařadit badatelskou výuku do vaší praxe. Ukázková hodina míří k přírodovědnému vzdělávání na 1. a 2. stupni ZŠ, ale bádat lze ve všech předmětech s jakkoli starými žáky.
Mgr. Lenka Vlčková podporuje pedagogy na cestě zavádění badatelství do výuky. Během svého působení ve vzdělávacím centru TEREZA prošla různými zkušenostmi práce s žáky i pedagogy. Nyní v týmu programu Badatelé spoluvytváří metodické materiály a lektoruje semináře pro pedagogy a další vzdělavatele.
Mia Jánošková a Tomáš Blumenstein - Logika v MŠ
Pavel Bokr - Výuka neživé přírody s aktivním zapojením a rozvíjením všech žáků v práci s informacemi
Ukázková hodina pro vyučující 2. stupně ZŠ a SŠ s praktickým příkladem zapojení všech žáků, získání okamžité zpětné vazby o porozumění a rozvojem práce s informacemi. Ukázka je vhodná i pro vyučující jiných nesouvisejících předmětů. Tématem sice budou horniny, ale není třeba vůbec žádná znalost této problematiky ani zájem v tomto oboru. Lekce má naopak představit výuku práce s informacemi, která s využitím materiálů o horninách rozvíjí dovednosti všech žáků bez ohledu na jejich budoucí zaměření.
Mgr. Pavel Bokr působí jako učitel na základní škole v Králově Dvoře a současně je lektorem v Muzeu Českého krasu v Berouně. Jako externí lektor také realizuje kurzy pro vyučující v Národním pedagogickém institutu ČR. Vystudoval geologii a jeho zálibou jsou digitální technologie. Hledá a ověřuje způsoby, jak zapojovat digitální kompetence a gamifikaci do vzdělávání a jak udělat i běžnou výuku užitečnou pro budoucnost všech žáků. Své materiály sdílí na internetu pod přezdívkou GeoUčitel.
Jitka Macenauerová - Badatelství s káčou
V této ukázkové hodině se vrátíme se do dětských let a vyrobíme si hračku. Budeme diskutovat o zvolené ukázané metodě, zjistíme, v čem spočívá kouzlo badatelské výuky, ukážeme si jednotlivé kroky a zamyslíme se i nad jejími překážkami. Vhodné pro I. a II. stupeň ZŠ.
Mgr. Bc. Jitka Macenauerová vystudovala obor učitelství biologie a chemie pro ZŠ. Během svého pedagogického působení se zapojila do programů GLOBE, Ekoškola, Les ve škole, ŠUŽ, čímž si prohloubila dovednosti v různých výukových metodách. Je autorkou knihy Přírodovědné hry a Nové přírodovědné hry. Na FB stránce Přírodovědná výuka sdílí své pedagogické zkušenosti. Nyní také studuje doktorské studium, obor Didaktika chemie na PřF UK.
Dana Jarošová - Matematika zrakem, sluchem a pohybem
V ukázkové hodině matematiky nabídnu různé aktivity z prostředí Hejného krychlové stavby, které budou respektovat odlišné učební styly. Všichni budou mít příležitost pracovat na úkolech, které budou odpovídat jejich schopnostem a rozvíjet jejich potenciál. V hlavní části hodiny budou účastníci v roli objevitelů hledat řešení a reprezentovat své nápady. Zábavnou formou si vyzkouší funkčnost svých návrhů a společně dospějeme k závěru a stanovení pravidel.
Mgr. Dana Jarošová je učitelka prvního stupně ZŠ a bývalá knihovnice. Na učitelství ji baví sledovat, jak se z malých dětí stávají obdivuhodné osobnosti. Inspiraci čerpá z jejich energie a nadšení. Snaží se efektivně a smysluplně naučit vědomosti, tak aby bylo učení zábavné a snadné, a zároveň rozvíjet kreativitu, potenciál a sebereflexi dětí. Zajímá ji vzdělávání nadaných žáků, online výuka, cestování, jízda na kole, bruslení, běžkování, jóga, tanec, tvůrčí činnosti, zahrada, čtení odborných knih a krimi.
Kateřina Paušová - Robotika a informatické myšlení v MŠ a 1. třídě ZŠ
Rozvoj logického a informatického myšlení a práci s robotickými pomůckami jde zvládnout již v MŠ či 1. třídě. Jednu hodinu robotiky si vyzkoušíme. Ukážeme si, jak pojmout řízenou činnost, při které děti programují, řeší logické úkoly, počítají či procvičují písmena. Uvidíte, jak hodiny zavést, vyrobit vhodné pomůcky, jak vybrat robota a kde čerpat inspiraci. Podělím se o nápady, přípravy a organizaci hodin. Nebojte, nejsem informatik. Jsem „běžná učitelka“ a na vše jsem si postupně přišla sama.
Mgr. Bc. Kateřina Paušová vystudovala práva, ale její láska k angličtině ji přivedla do školství. Baví ji vyučovat moderními metodami a hledat nové přístupy k výuce. Je nadšenou fanynkou technologií, věnuje se logice a práci s nadanými dětmi. Hledá cesty, jak rozvíjet jejich potenciál a co nejlépe je vzdělávat. Na škole, kde působí, vede kroužky robotiky a programování, rozvoje informatického myšlení, science club a figurkovou školičku. Pro nadané děti zavedla projektové dny GATE - Gifted and Talented Education.
Pavel Rýgl - Intuitivní rozeznávání evropských jazyků na bázi poslechu ve výuce nadaných žáků
Tato ukázková hodina je určena primárně pro učitele mimořádně nadaných žáků na 1. stupni ZŠ (4. a 5. ročník). Lze však modifikovat pro jakýkoliv ročník i stupeň. Při výuce Evropy se na vlastní kůži seznámíte s jazykem různých evropských zemí a budete intuitivně rozeznávat jazyky a jazykové skupiny Evropy. Budete využívat pomůcky a nápovědy dle svých schopností a znalostí.
Mgr. Pavel Rýgl působí na ZŠ nám. Curie a vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků se věnuje již dvanáctým rokem. Využívá neortodoxní metody, zejména s praktickým využitím.
Eva Trnová - Badatelsky orientovaná výuka chemie: Efektivní způsob výuky nadaných v heterogenní třídě
Učitelé často řeší, jak pracovat s nadanými dětmi v heterogenní třídě. V praxi se osvědčila badatelsky orientovaná výuka (BOV). Zažijete ukázku hodiny chemie s využitím prvků BOV zaměřenou na výuku žáků s rozdílným kognitivním potenciálem. Učitelé se na základě vlastních aktivit seznámí s principy, jak BOV realizovat, aby byla výuka pro všechny žáky zajímavá a aby si osvojili požadované učivo podle svých schopností.
Doc. RNDr. Eva Trnová, Ph.D. vystudovala Přírodovědeckou fakultu MU v Brně, učitelství biologie a chemie. Učila 18 let na základní škole a 12 let na gymnáziu. V současné době se podílí na přípravě učitelů na Pedagogické fakultě MU. Dlouhodobě se věnuje badatelsky orientované výuce a vzdělávání nadaných žáků.
Pavla Přibylová - Karty ctností rozvíjí osobnost žáka i učitele v každém předmětu
Karty ctností pomáhají dětem lépe pochopit abstraktní pojmy jako odvaha, sebeúcta, respekt, trpělivost, vytrvalost, důvěra atd. Díky kartám děti obohatí svůj slovník o pojmy ctností, chápou jejich význam, umí ctnosti vidět a ocenit u sebe i druhých, dokáží lépe navazovat vztahy, díky čemuž vzniká ve třídě lepší klima. Na přednášce představíme jednoduchou metodiku, vhodnou pro děti v MŠ a ZŠ, kterou lze aplikovat v jakémkoli předmětu, družině, volnočasovém kroužku i doma.
Pavla Přibylová - Karty ctností prakticky
Na praktickém workshopu budete mít možnost si zahrát hry zaměřené na rozvoj vybraných ctností, které si pak můžete zahrát i s dětmi ve třídě. Ukážeme Vám, jak dělat reflexi s kartami ctností, díky níž herní prožitek přenesete do reálného života dětí. Načerpáte inspiraci, jak pracovat na hledání jedinečnosti a hrdosti dětí i své vlastní. Pochopíte, že "jazyk ctností" je klíčový pro to, abychom dětem pomáhali vidět ctnosti v nejrůznějších projevech v životě. Vhodné pro učitele MŠ a ZŠ.
Mgr. Pavla Přibylová je lektorkou a manažerkou projektu Výchova ke ctnostem a průvodkyní v komunitní škole Dobromysl v Praze. Původní profesí je advokátka, která zejména díky vlastním dětem a kartám ctností objevila své silné stránky, dary a nadání. Prostřednictvím karet ctností a prožitku pomáhá dětem ve škole poznávat jejich vlastní kvality osobnosti a oceňovat je, ale i zvědomovat a přijmout své slabší stránky.
Marcela Fatrová & Jan Mrzena - Kariérové poradenství a podpora vzdělávání nadaných na Mensa gymnáziu
V naší přednášce vás stručně seznámíme jednak s pilíři rozvoje nadání žáků na Mensa gymnáziu, s prací našeho poradenského centra se zaměřením na práci koordinátora péče o nadané a kariérového poradce. Zaměříme se na konkrétní a osvědčené aktivity kariérového poradenství na naší škole, které se nám daří v posledních letech velmi aktivně a smysluplně rozvíjet a pomáhat tím žákům nasměrovat je k jejich budoucí kariéře.
Mgr. Marcela Fatrová, DiS, vystudovala obor učitelství českého jazyka a dějepisu pro ZŠ a SŠ na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a obor Personální řízení na VOŠ. Nyní již 18 let působí jako zástupkyně ředitelky Mensa gymnázia. Na této škole se ve své funkci kromě jiného zabývá i metodami rozvoje nadaných žáků, vedením projektů, působila i několik let jako metodička prevence, věnuje se mentoringu a personálnímu řízení a aktuálně se společně s kariérovým poradcem věnuje i problematice kariérového poradenství, především zavádění odborných stáží pro žáky jako součást kariérového poradenství.
Ing. Jan Mrzena vystudoval FEL ČVUT a učitelství na Institutu inženýrského studia na ČVUT. Má 9 let aktivní pedagogické praxe, prošel kromě toho manažerskými a personálními pozicemi ve veřejných službách. Nyní pracuje na Mensa gymnáziu jako učitel matematiky a fyziky a již druhým rokem vykonává funkci kariérového poradce. Je součástí školního poradenského centra. Aktuálně se kromě dalších aktivit kariérového poradenství věnuje zavádění odborných stáží pro žáky.